Thursday, July 7, 2011

Trio recurve layak ke Olimpik London 2012/UM07072011


KUALA LUMPUR - Trio memanah kebangsaan, Cheng Chu Sian, Haziq Kamaruddin dan Khairul Anuar Mohamad muncul kumpulan atlet pertama layak ke Olimpik London 2012 secara merit setelah meraih tempat kesembilan acara berpasukan pada Kejohanan Memanah Dunia di Torino, Itali semalam.

Kejayaan mereka di luar jangkaan dan amat membanggakan setelah pasukan negara berdepan saingan sengit daripada pasukan handalan dunia.

Menentang pasukan pilihan Perancis pada pusingan pertama kalah mati pada saingan sesi pagi, Malaysia merupakan pasukan bukan pilihan.

Namun, trio negara hampir melakukan kejutan, apabila pada satu ketika mengikat jaguh Eropah itu 216-216, sebelum pusingan penentuan kalah mati, yang akhirnya kemenangan memihak Perancis.

Kekalahan tersebut sepatutnya menjejaskan semangat Chu Sian dan rakan sepasukannya, apabila hanya selangkah untuk menggenggam tiket ke Olimpik sebagai lapan pasukan terbaik kejohanan, tetapi akhirnya terpaksa mengharungi saingan repercharge.

Namun, pemanah negara menerima cabaran dalam saingan repercharge untuk menentukan pasukan tempat kesembilan, yang merupakan slot terakhir ke Olimpik.

Kejayaan Britain mara ke suku akhir, slot terakhir menjadi rebutan lapan pasukan yang tewas pada pusingan pertama yang akhirnya menjadi milik Malaysia.

Malaysia menumbangkan satu demi satu lawan bermula dengan kemenangan 222-216 ke atas Kanada, disusuli kejutan menewaskan pemenang pingat emas Sukan Komanwel, India 225-219 dan melengkapkan kebangkitan sensasi dengan membenam Poland 219-217.

Ini bermakna keputusan ketua jurulatih, Lee Jae-hyung yang membuat keputusan drastik menyingkirkan beberapa atlet program Road to London dan mempertaruhkan muka baru seperti Haziq dan Khairul Anuar untuk digandingkan bersama Chu Sian, membuahkan hasil.

Setelah layak dalam acara berpasukan, bermakna tiga slot dalam acara individu sudah terjamin, tanpa mengambil kira keputusan pada pusingan kalah mati individu yang akan berlangsung hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...